Status for utbygging av fiberanlegget 18. mars, 2011

17.03.2011 Som en del kanskje har fått med seg pågår arbeidet med fiberanlegget for fult. Vi har nå som målsetning at de fleste kundene skal være operative til påske. Vi har dessverre støtt på en del uventede utfordringer som har forsinket arbeidet. De fleste har nå fått installert kundeboksen. Noen har valgt å utsette installasjonen av denne, andre har igjen blitt utsatt pga is i rør eller andre feil i røranlegget. I uke 16 vil det bli en ny runde med kundeinstallasjoner. Vi håper da at isen er smeltet der det har vært et problem. Det er Nitral AS som sørger for booking av dette og har du behov for å komme i kontakt med dem for booking av tid eller oppkobling av anneks kan de nås på telefon 69 98 00 98. Teknisk informasjon: TV Alle har identiske kundebokser hjemme i hytta, vi skrur av og på funksjonalitet i nettverket om kunder vil endre sine abonnement. De som har bestilt TV vil kunne ta ut TV signalet på TV utgangen på kundeboksen. Det vil ved igangsettelse kun være digitale kanaler tilgjengelig, utstyret for analog konvertering taklet dessverre ikke HD og vi venter på at produsent skal levere ny løsning. Denne er forventet i løpet av våren. Det medfører at dine gamle analoge TV’er ikke vil kunne ta inn NRK kanalene som planlagt uten en eventuell boks fra RiksTV. Informasjon om ulike abonnementer og bokser/TV’er du trenger finnes på www.rikstv.no – Elkjøp, Expert og andre elektrokjeder selger alt du trenger for å koble deg til RiksTV sine signaler. Internett: Vil du benytte det trådløse nettverket vil du finne navnet på nettverket og passordet på et klistermerke på selve kundeboksen. Skulle denne være montert slik at det er vanskelig å se dette, ta kontakt med oss så vil du kunne få kopi av denne informasjonen. Prøv IKKE å løsne boksen fra veggen, du kan risikere å ødelegge de følsomme fibertrådene ved ukyndig behandling av boksen. Alle de 4 kontaktene til kundeboksen kan benyttes til kabelbasert tilkobling. Har du behov for support på Internett kan du ringe supportnummer Halden Dataservice 69 21 35 49 Telefon: De som har bestilt telefon vil få dette satt opp ca 14 dager etter at vi har konstatert at Internett fungerer i din hytte. Du vil da bli kontaktet av oss for ytterligere innhenting av data og valg av telefonnummer. Du trenger en vanlig analog telefon for å benytte telefonuttaket Lampestatus på kundeboksen: Nettverksporter: 1-4 – Disse skal lyse om du har koblet en PC til en av dem. Phone 1 – Denne lyser når telefontilkoblingen fungerer CATV : TV – Lyser når du mottar TV signaler. Fiber lyser når fiberforbindelsen er OK. Power lyser for å vise at boksen er tilkoblet strømnettet. WAN- Viser at bredbånd skal fungere Hvis du lurer på noe angående ditt abonnement kan Halden Dataservice kontaktets på tlf 69 21 35 49 Med vennlig hilsen Halden Dataservice AS
Løsningen er levert av Monsternett